Sunday, March 09, 2014

Min pappa Ann-Christine

Utläst 140309: Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg

Jag känner en person som är bekant till prästen Ann-Christine och har berättat om vilken skandal det blev när han började klä sig som kvinna. Han har slutat vara kyrkoherde och är nu kommunikationschef i kyrkan. Han har bland annat bott i Rottne i närheten av Växjö och det är inte lätt att sticka ut på en sådan liten ort. Ester är författare med ett sällsynt vackert språk och det är en rörande skildring hon har gjort av sin pappa, mannen som försvann och som hon saknade tills hon lärde sig acceptera att han finns kvar fast i en annan form. Boken är mycket läsvärd och innehåller mycket att fundera över.

Ester växte upp med sin familj, först i Zimbabwe och sedan i småländska Rottne. Hon är den yngsta dottern av tre. Ingen kunde ana att pappa Åke bar på en hemlighet. När han var 58 år kunde han inte dölja det längre utan bestämde sig för att leva som kvinna. Det är svårt för familjen att förstå och acceptera och det tar en tid innan Ester kan gå ut och äta lunch med pappa som bytt namn till Ann-Christine. Hon berättar både om sin egen barndom och vad som format pappa till den han  blev.

Min pappa Ann-Christine
http://www.adlibris.com/se/bok/min-pappa-ann-christine-9789146224990

No comments: