Wednesday, March 05, 2014

Dimma över Darjeeling

Utläst 140305: Dimma över Darjeeling av Mikael Bergstrand

Det här påstås vara en fristående fortsättning på Delhis vackraste händer men jag tycker verkligen att man bör läsa den första delen innan man ger sig på denna. Jag tyckte att Delhis vackraste händer var bra och rolig och lite annorlunda för att den utspelar sig i Indien. Denna bok har samma komiska stil och det är trevligt att få följa den misslyckade Göran Borg på sina äventyr i Indien tillsammans med hans vän Yogi, mannen med de egna ordspråken. Jag hörde Bergstrand berätta om romanen på Bokens dag i Värnamo i höstas och det var en upplevelse att höra honom själv läsa ur boken. Jag gillar språket med sådana här liknelser:

"Hata, hata, hata Helsingborg!" skanderade en skallig, kraftigt tatuerad man i fyrtioårsåldern, vars vita t-shirt spände över den gigantiska buken likt ensilageplasten över en hårt sammanpackad höbal.
(Sid.41)

Göran Borg är tillbaka i Sverige efter sin tid i Indien och förälskelsen i en skönhetsföreståndarinna. Han är tillbaka i sitt gamla trista liv, med vuxna barn som inte behöver honom och till och med hans psykolog verkar tvivla på honom. Inget håller honom kvar i Sverige så han återvänder till Indien för att gå på sin vän Yogis bröllop. Men bröllopet blir uppskjutet och Göran dras in i skumma affärer med en teplantage.

Dimma över Darjeeling

http://www.adlibris.com/se/bok/dimma-over-darjeeling-9789113048550

3 comments:

mimmimarie said...

Då får jag väl följa ditt råd och läsa den första innan jag ger mig i Darjeelings dimma.

Monika said...

Jag har inte läst någon av de här böckerna, men den första står oläst här. Jag älskar liknelser som betyder något :)

Ylva said...

Marie. Eller också låter du bli båda. Du brukar inte riktigt gilla såna böcker som jag tycker är roliga av typen Hundraåringen och Ove. Men dessa är bra för Indienskildringarna också.

Monika. Hoppas att du också tycker att de är roliga!