Thursday, January 30, 2014

438 dagar

Utläst 140130: 438 dagar av Johan Persson och Martin Schibbye,
 i lättläst version, återberättad av Mats Ahlsén

Jag har inte följt med i dramat när Johan och Martin satt fängslade i Etiopien. När jag såg dem på bokmässan i höstas sprang jag förbi för jag var på väg till något annat. Jag är inte särskilt insatt i politik och jag läser hellre romaner än fakta och dokumentärer. Men när jag såg att deras bok skulle komma som lättläst bad jag om ett recensionsexemplar och tänkte att den skulle passa mig. Min svägerska läste originalversionen i julas och visade mig otäcka foton på en sönderskjuten fot. Jag tror nog att boken är intressant och läsvärd men väldigt obehaglig och det räcker gott och väl med det man får veta i den lättlästa boken. Jag tycker att den är bra och kommer att kunna rekommendera den på gymnasiet till lässvaga elever som vill ha något spännande.

Svenskarna Martin Schibbye, journalist, och Johan Persson som är fotograf satt fängslade i Etiopien i 438 dagar. De åkte för att göra reportage i landet och se hur det verkligen är där. De tog sig över gränsen olagligt och blev jagade och skjutna av polis som påstod att de var terrorister. När de satt i fängelset antecknade de vad de var med om och lyckades smuggla ut det de skrivit. Anteckningarna är grunden till den här boken.

438 dagar / Lättläst
http://www.adlibris.com/se/bok/438-dagar-lattlast-9789170534829

No comments: