Monday, July 22, 2013

Gå inte ensam ut i natten

Utläst 130720: Gå inte ensam ut i natten av Kjell Westö

Jag har inte läst något av Westö förut men det här är den fjärde och avslutande delen av fyra i en serie om Helsingfors på 1900-talet. Jag tycker om att läsa om Finland och jag tycker om finlandssvenskan, med lite egna ord och uttryck som till exempel "sku" i stället för "skulle". Westö är en skicklig författare och jag vill läsa mer av honom.

Jouni, Ariel och Adriana är egentligen en osannolik trio med alla sina olikheter, men de blir vänner och fortsätter att vara det genom åren. Jouni är duktig både på att uttrycka sig, både verbalt och med nävarna när det behövs. Ariel är totalt annorlunda; en vek stammare som är mycket musikalisk. Adriana är smart men psykiskt sjuk. Tillsammans startar de en grupp som får släppa en singel i Finland. Men sedan glider de isär. Jouni blir politiker, Ariel fastnar i drogmissbruk och flyttar till Stockholm och Adriana blir mer och mer sjuk. I början av 80-talet börjar journalisten Frank intressera sig för vad som egentligen hände med artisterna. Han är hopplöst förälskad i Adrianas lillasyster Eva men det finns fler kopplingar mellan honom och gruppen.

Gå inte ensam ut i natten
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100123900

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

jag som slutat vara mörkrädd :)

Ylva said...

Hannele. Men då kan du gå ensam ut i natten. :-)