Friday, May 10, 2013

Maria & José

Utläst 130510: Maria & José av Erlend Loe

Det här är en kortroman med illustrationer av Kim Hiorthöy. Jag har läst den en gång för länge sedan och nu läste jag den igen till en bokcirkel. Stilen är typiskt Loe; absurd. Teckningarna på varje uppslag gör mycket för helheten och jag tycker om boken, kanske till stor del för att jag gillar Loe och nästan allt han gjort.

Maria är en vacker och framgångsrik kvinna som lever ensam trots att hon ofta får förslag från olika män hon träffar på. Fast helt ensam är hon inte för inne i hennes ena öra bor det en liten man som heter José. Han studerade medicin i Madrid men blev så liten att han inte kunde ta sin examen. Mer än så får man inte veta om varför han krympt. När Maria var på studieresa i Madrid blev José kär i henne och flyttade in i hennes öra utan att hon visste om det.

Maria och José
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9150101188

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

jag har den i bokhyllan men inteläst, gillar Loe

Ylva said...

Hannele. Den är lite speciell även för att vara Loe, men bra.