Sunday, May 19, 2013

Kvinnor

Utläst 130517: Kvinnor av Steinar Bragi

Jag var utbytesstudent på Island 1992 och tycker att det är kul att läsa isländska författare. Den här boken var nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2010. Jag tycker att Bragi har ett uttrycksfullt språk och att ungefär första halvan av boken är bra, men sedan förstår jag inte vad som händer och slutet fattar jag inte alls. Det är synd, för jag väntade på en förklaring av allt konstigt som händer och får inte det. Det är kul för mig att känna igen platser i Reykjavík, men för dem som inte varit där är det nog inte lika intressant.

Eva har bott i New York i flera år men flyttar hem till Reykjavik. Hon följer efter sin före detta pojkvän Rafn till Island men han vill inte ha med henne att göra. Eva får låna en fin lägenhet i ett modernt höghus mitt i centrum men förstår snart att det är lite för bra för att vara sant att hon får bo där gratis mot att vattna blommorna och vakta katten. Katten ser hon nästan aldrig till och blommor finns det inga. Hon börjar snart känna sig övervakad; hissen beter sig mystiskt, det finns ett märkligt konstverk i sovrummet i form av en mask i väggen och huset har en TV-kanal där man kan se vad som händer i husets entré.

Kvinnor
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127121968

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

modern isländsk litteratur, kul

Ylva said...

Hannele. Ja, det är i och för sig intressant, men synd att den spårade ur så...