Saturday, December 15, 2012

Stolthet & fördom

Utläst 121215: Stolthet & fördom - möte med psykiatrin idag

Den här boken fick jag på bokmässan. Jag har fått mer insyn i psykiatrin än jag haft lust med i samband med mina depressioner. Som tur är blev jag friskförklarad för två år sedan och hänvisad till vårdcentralen om jag skulle få nya problem. Den öppenpsykiatriska mottagningen i stan är stängd och jag vet faktiskt inte vart man ska vända sig nu om man behöver hjälp. Jag antar att vårdcentralen hänvisar vidare, men jag hoppas att man inte ska behöva åka till Växjö, för det kanske man inte orkar om man mår dåligt. Det är inte klokt att de sparar in på psykiskt sjuka när det är fler och fler som behöver vård och stöd!

Det har blivit lättare att prata om psykiska sjukdomar och jag känner ganska många som haft olika besvär, men det kan fortfarande vara svårt för folk att förstå. Om man är fysiskt sjuk är det så mycket enklare, både att prata om det och att få hjälp. Detta beskriver även en kvinna i boken som haft en son som tog livet av sig. Han var över 18 år och psykvården undrade varför han inte själv ringde dit när mamman bad dem om hjälp.

Boken är utgiven av Psykiatriska kliniken i Skellefteå. Den berättar om engagerade människor och försöker ta reda på om media som sprider fördomar även kan hjälpa till att skapa en positivt förändrad attityd.

No comments: