Tuesday, December 18, 2012

Eldar och is

Utläst 121218: Eldar och is av Birgitta Stenberg

Jag har inte läst något av Stenberg förut utan mest irriterat mig på hennes buttra uppsyn. Som tur är märks den inte av i hennes sätt att skriva och jag behöver inte tycka om en person för att kunna uppskatta hens texter (Till exempel var det lite motvilligt jag gillade Att leva och dö som Joe Strummer av Marcus Birro, som jag tycker verkar vara en dryg person.). Jag ska se Stenberg på litteraturkryssningen i mars så jag får väl se vad jag tycker om henne som person. Den här boken har jag fått av en kompis och det är den tredje och avslutande delen i en självbiografi. Kanske ska jag läsa de föregående också för jag blev snabbt fascinerad och fast i den här släktkrönikan.

Boken berättar om tre generationer kvinnor; Alma, Ingeborg och Birgitta själv. Mormor Alma var lärarinna och hade ett hemligt förhållande med prästen och hans fru. Ingeborg var ung och vacker och drevs av en vilja att komma bort från fattigdomen. Birgitta har hittat gamla brev och vill berätta släktens historia, som visar sig vara mer komplicerad än hon anat.

No comments: