Monday, November 21, 2011

En bit av mig fattas

Utläst 111119: En bit av mig fattas av David Levithan

Det här är en riktigt bra ungdomsbok av samme författare som skrivit Ibland bara måste man och, tillsammans med Rachel Cohn bland annat Nick och Norahs oändliga låtlista som jag också gillar.

I den här boken är två av ungdomarna bögar men det är inte det viktiga för handlingen. Jag menar alltså inte att det är ointressant med homokärlek utan att det kommer in naturligt utan att det är några problem, utöver saker som kan uppstå i vilken kärlek som helst. Jag trodde att jag var trött på 11 september och amerikaners förmåga att tro att allt kretsar kring dem, men det här är riktigt gripande och författaren var själv nära tvillingtornen under attacken och vill verkligen berätta för kommande generationer hur det var.

Den 11 september 2001 börjar helt vanligt I New York; Claire ska gå till skolan, Peter skolkar och Jasper sover. Men så rasar World Trade Center och ingenting blir sig längre likt. Peter och Jasper skulle ha haft sin första dejt men skjuter upp den. Claire går långa nattliga promenader och grubblar över livet. De tre ungdomarnas liv korsas på flera sätt och de blir nära vänner.

No comments: