Thursday, August 04, 2011

Vindens skugga

Utläst 110803: Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón

Boken kom ut på svenska 2005, men det har inte blivit av att jag läst den förrän nu. Den var väldigt omskriven och jag brukar bli skeptisk till böcker som får översvallande recensioner och vänta (eller låta bli) med att läsa dem. Men den här tyckte jag var lockande eftersom den handlar om böcker. Det är svårt att förklara vad den handlar om utan att förstöra för den som inte läst boken, så jag ska inte skriva så mycket om den men rekommenderar den för den är helt fantastisk! Först tyckte jag det lät som en Den oändliga historien för vuxna, men de har inte särskilt mycket gemensamt. (Jag älskade Den oändliga historien av Michael Ende när jag var yngre, men skulle nog inte göra det nu.)

En dag i Barcelona 1945 tar Daniels pappa med honom till De bortglömda böckernas gravkammare. Där får Daniel välja en bok som han ska behålla och aldrig berätta för någon om. Boken är skriven av Julián Carax och det är något mystiskt med hans böcker; någon bränner dem och de är väldigt svåra att få tag i. Daniel börjar forska i Carax liv och hamnar i den mest otroliga historia.

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

böcker om böcker är kul

Ylva said...

Hannele. Ja, verkligen!

klok som en bok said...

Det låter spännande!

Ylva said...

Klok. Ja, jag tror att du skulle gilla den!