Monday, February 07, 2011

Konsten att tala med en änkling

Utläst 110207: Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper

Den här boken påminner mig om En dag av David Nicholls som jag nyligen läst. Båda är sorgliga och roliga och språkligt lika. Det är en sorts böcker jag tycker mycket om, som handlar om relationer och vardag. Det kanske är en ny trend med män som skriver om känslor? Jag läste en recension där boken kallas lad lit, den manliga motsvarigheten till chick lit. Nu är det ju så att kvinnor oftare läser manliga författare än tvärtom och jag tror absolut att det är så att kvinnor gärna läser lad lit, medan män sällan tar i chick lit. Hur som helst så är det här ett slags bok som passar mig finfint!

Doug är inte ens trettio år, men redan änkling efter Hailey som dött i en flygolycka. Hon var elva år äldre än honom, men de hade väntat sig många fler år tillsammans. Ett år efter Haileys död vill Doug fortfarande vara ifred och sörja men hans tvillingsyster och Haileys son stör honom. Han har tidigare skrivit en spalt som heter Konsten att tala med en filmstjärna, men nu skriver han Konsten att tala med en änkling, en spalt som blir oerhört populär.

3 comments:

Boktokig Eva Boström said...

Jag tyckte mycket om den här boken.

Kul att författaren till Döden på en blekj häst kommer från en liten ort som du känner till! Om du läser den ska det blir spännande att höra vad du tycker!

Nu går bilderna att se! Det var mycket trevligt!

Boktokig Eva Boström said...

Vad kul att du känner henne! Hopppas ni får trevligt i helgen!!

Ylva said...

Boktokig. Tack, vi ska ha kul!