Thursday, February 03, 2011

En dag

Utläst 110203: En dag av David Nicholls

Det här är en bok som jag längtat efter för jag har läst så mycket fint om den och tyckt att det verkar vara en bok precis i min stil och det är det! Förutom att omslaget går i gräsligt fluorescerande orange och att sättningen gör att det ibland blir konstiga mellanrum i ord efter bokstaven l har jag bara bra att säga om boken. Jag älskar idén att berätta om samma dag i tjugo års tid; jag gillar det engelska och hade velat ha ännu mer av kulturen, tidsmarkörer som musik och kläder. Man tror man vet hur det ska sluta men blir faktiskt överraskad. Nu väntar jag på filmen. Samt att flera böcker ska översättas.

Emma och Dexter tillbringade en natt tillsammans efter examen på universitetet den 15 juli 1988. Sedan får vi följa dem samma dag i tjugo år. Ska de bli tillsammans? Han får jobb som TV-programledare och blir odräglig, hon jobbar som lärare men drömmer om att bli författare. Hans TV-karriär tar slut och hon skriver en bok. Även när de inte träffas tänker de ofta på varandra.

No comments: