Monday, June 21, 2010

Ingen hör hemma här mer än du

Utläst 100620: Ingen hör hemma här mer än du av Miranda July

Nu har jag kommit på varför jag inte brukar läsa novellsamlingar: de passar inte mitt sätt att läsa. Jag tycker inte om att sluta mitt i något utan vill helst läsa till kapitelslut och om det inte är några kapitel i en roman så stannar jag alltid efter en högersida. Man kan ju tycka att det är passande att läsa hela noveller då, men det beror ju på hur långa de är och hur mycket tid jag har på mig att läsa. Hur som helst så är det här en bra novellsamling som handlar mycket om relationer och ofta skruvade sådana.

Boken består av sexton noveller av varierande längd. En kvinna börjar på en sykurs för att lära känna chefens fru. En annan undervisar några människor i simning i sitt vardagsrum. En vaknar mitt i natten av att någon går upp för trappan mot hennes lägenhet.

No comments: