Thursday, October 22, 2009

Ingen genvej til paradis

Utläst 091022: Ingen genvej til paradis av Hanne Marie Svendsen

Min danska väninna rekommenderade Svendsen för att hon har ett vackert språk. Det var kul att läsa på danska, men tyvärr koncentrerade jag mig så mycket på språket så jag förstod nästan inte vad den handlade om. Det blir för komplicerat med tre generationer kvinnor och hopp i tiden, brev och dagböcker i en salig röra. Jag snor baksidestexten rakt av:

En äldre kvinde opholder sig på et refugium i et solfyldt, paradisisk Sydspanien. Hun tror, hun har styr på sin tilväresle, også på forholdet til sin afdöde mor. Men landskabet omkring hende bliver gradvist mere dystert, mens hun tager fat på at fortälle historien om den lille pigen i haven.

Tre söstre, deres mor og et barnebarn skildres af sidstnävnte, som er bogens fortäller.

No comments: