Wednesday, September 23, 2009

Glöm mig inte

Utläst 090922: Glöm mig inte av Anne Cassidy

Ännu en bra ungdomsbok som jag kan rekommendera gymnasisterna. Jag förstår inte riktigt titeln, men blev genast nyfiken på boken eftersom den har en intressant framsida med en rostig barnvagn på. Cassidy har skrivit flera ungdomsböcker men jag har inte läst något av henne tidigare så det får jag lov att göra eftersom den här boken grep tag i mig.

Sjuttonåriga Stella bor med sin mamma och det är mest hon som tar hand om både mamman och hemmet. Längre bort på gatan bor familjen Henderson som de inte tycker riktigt om, men när yngsta dottern Jade försvinner tycker de såklart synd om familjen. Hur kan lilla Jade ha försvunnit ur sin säng mitt i natten och vad har det med Stellas mamma att göra? Polisen börjar förhöra mamman om ett annat barn som försvunnit tjugo år tidigare när hon var barnvakt. Detta har hon aldrig berättat något om för Stella.

No comments: