Friday, August 07, 2009

Dårens dotter

Utläst 090806: Dårens dotter av Mian Lodalen

Jag har tidigare läst Lodalens bok Smulklubbens skamlösa systrar, men den kom 2003 och jag minns inte mycket av den förutom att jag var fascinerad av det lesbiska innehållet. Det här är något helt annorlunda, en självbiografisk bok i romanform. Det verkar som om endast personer bytt namn och att flickan Connie bär väldigt mycket av Mian själv.

Boken är helt absurd men ändå fullständigt trovärdig i all sin detaljrikedom om den spritt språngande galne pappan Ted, som tar med Connie in i en vuxenvärld inte ens lämplig för vuxna. Lilla Connie beundrar sin tokige pappa och längtar hela tiden efter att få träffa honom trots att han sviker henne gång på gång och inte hämtar henne när han lovat. Mamman är död och hon bor hos sin moster och hennes triste man. När Connie väl träffar pappa är han världens roligaste människa och det händer alltid spännande saker när han är med. Komiskt och sorgligt, upprörande och intressant!

3 comments:

Lilla O said...

Spännande! Den ligger i min "att-läsa-hög" bland många andra visserligen...

boksnoken said...

Den finns även på min "Att läsa"-lista!

Gunilla said...

Jag har läst alla hennes tidigare böcker, men inte denna som ska vara i stort sett självbiografiskt. Skall checka om den finns inne på vårat bibiotek, så skall du få min kommentar om den sen!

ps. hennes vilda leverne har satt sina spår i hennes andra böcker också :-)

En bra bok också är "Stjärnor utan svindel" som Louise Boije af Gennäs skrivit efter sitt förhållande med Mian :)