Monday, August 24, 2009

Jag vill inte dö

Utläst 090823: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein

Många böcker har jag läst om depressioner och manier, men det blir särskilt intressant när det är en sjuk människa som skrivit. Inte bara för att det är spännande att läsa böcker av sinnessjuka författare utan för att de vet vad de talar om. Det är inte lika övertygande med de lästips jag fått från psykiater om böcker från http://www.glaxosmithkline.se/ , samma som gör svininfluensavaccin. Man kan tänka sig att de gärna vill sälja mediciner...

Heberlein är en kvinna som är doktor och forskare i etik. Hon har skrivit oerhörda mängder artiklar, essäer, debattinlägg och så vidare, och samtidigt varit allvarligt sjuk. Att hon över huvud taget hunnit skriva allt hon gjort är tack vare hennes maniska perioder. Hon ställer aldrig in en föreläsning eller missar en deadline, vilket är helt ofattbart när man vet hur hon kvällen före en viktig konferens ligger i fosterställning på badrumsgolvet och gråter. Jag beundrar Ann, men tycker synd om hennes familj när hon lämnar ut sig som hon gör. Kanske är det som terapi för henne. Jag känner igen mig, fast jag aldrig varit dålig.

3 comments:

Lilla O said...

Jag lyssnade på henne under den period som hon i boken beskriver som värst och hon var verkligen maniskt. Samtidigt var hon ändå en bra föreläsare. Hon talade d om sin bok Det var inte mitt fel, som jag ännu inte läst.

Ylva said...

Jag har inte läst något annat av henne, men vill gärna göra det. Jag förstår verkligen inte hur hon kan jobba när hon mår så dåligt, jag kan inte det.

klok som en bok said...

Jag har precis läst ut den och tyckte den var jättebra! Ska läsa den andra om ansvar också som hon skrivit.