Wednesday, June 24, 2009

Kärlek - Hur fan gör man?

Utläst 090618: Kärlek - Hur fan gör man ? av Bob Hansson

Jag hade inte sett Bob innan men så kom han till Berättarfestivalen i Ljungby och då gick jag på alla hans tre framträdanden. En kompis hade sett honom ett par gånger på bokmässan och sa att han är väldigt bra och har en enorm utstrålning på scen. Sant, han ser inte alls speciell ut annars, eller jo, det gör han, men han är inte alls den typ jag brukar titta på. Men! När han står inför publik händer det något, han blir nästan självlysande och jag blir alldeles till mig av hans uppenbarelse.

Jag lånade en CD av en kompis förut, där Bob läser sina egna dikter, men det blir ganska drygt att sträcklyssna på, men som sagt, om man ser honom lajv, då... Den här boken köpte jag av honom när han hade berättat om den. Den är intressant och man får veta en hel del om Bob också genom frågorna han ställer och hans funderingar runt omkring.

Bob har haft problem att få sina relationer att hålla, trots att han verkligen älskat tjejerna han varit ihop med och kämpat för kärleken. Han har talat med människor som han tycker verkar veta hur man får förhållanden att fungera även genom kriser. Den första intervjun gjorde han med före detta ärkebiskopen KG Hammar, vars fru då nyligen gått bort efter att de varit tillsammans i över 40 år.

No comments: