Wednesday, June 17, 2009

Din heder

Utläst 090614: Din heder av Martin Svensson

Jag tyckte det var lite pinsamt att erkänna att jag gillade Martin när han sjöng Rymdraket och att jag tyckte han var söt fast jag är mycket äldre, tills han gifte sig med Dilba som är ännu äldre och sedan medverkade han i den inte fullt så tonårspoppiga gruppen Nina Rochelle. Jag tyckte även det var lite pinsamt att tycka om hans första bok Hej! Mitt namn var Elton Persson men var stolt över att jag fick den signerad inklusive en kram av Martin på bokmässan.

Kanske tycker jag också att det är lite pinsamt att jag tycker om även hans nya bok Din heder, men jag tror att det börjar accepteras på flera håll nu att killen skriver både böcker och musik. Ibland är han faktiskt skitrolig, Martin, och det måste man ju kunna tycka utan att skämmas. Ett ovanligt berättargrepp är att han genomgående skriver till ett du och det tycker jag är rätt skickligt genomfört.

Viktor kommer hem en dag och finner att hans balkongdörr är uppbruten. Därpå dras han in i en hejdlös massa konstiga situationer när han träffar Meryem, en palestinsk-kurdisk tjej med aggressiva släktingar. Plötsligt är det många som tror att de är ett par, och allt blir bara mer och mer komplicerat.

No comments: