Tuesday, June 30, 2009

Janis den magnifika

Utläst 090629: Janis den magnifika av Johanna Nilsson

Jag tyckte mycket om Johannas första bok Hon går genom tavlan, ut ur bilden, men sedan har hon skrivit rätt konstiga böcker. Jag blir glad över att jag gillar den här, för jag tycker hon har ett fint språk och jag vill så gärna uppskatta det hon skriver. Boken är en lättläst ungdomsbok och ibland är den kanske lite väl otrolig, med en sjuttonåring som kan köra bil, fast hon inte har körkort, eftersom hennes bror lärde henne när hon var tolv, och det händer väldigt mycket i hennes liv på kort tid, men så kan det ju i och för sig vara i livet.

Det här är en roadtripp i svenskt norrländskt landskap. Janis har stulit sin brors bil, fast hon inte har körkort, och bara måste iväg. Hennes bästa kompis Emelie har skjutit flera personer och sedan sig själv och nu måste Janis själv göra den resa de pratat om att göra tillsammans för att leta efter det ultimata.

No comments: