Monday, February 02, 2009

Svenska sång- och rockpoeter 3

Utläst 090201: Svenska sång- och rockpoeter 3 av Bengt och Joel Eriksson

Det här är tredje och sista delen i serien Svenska sång- och rockpoeter av far och son Eriksson som båda är musikjournalister. De har gjort ett intressant urval bland alla singer/songwriters som finns i landet även fast jag naturligtvis inte håller med dem om att alla är bra. Jag kan ändå med intresse få lära mig mera om svensk musiktradition, vilka artister som funnits länge och vilka som börjat nyligen. Framför allt sista kapitlet om nya kvinnliga sångpoeter tycker jag är intressant för det är många som jag aldrig har hört talas om. Här ska kollas på my space! Annars tycker jag bäst om Peter LeMarc, Tomas Andersson Wij och Dan Viktor i den här boken. Nyfiken blir jag på LT Fisk och möjligen Svenska akademien, som jag trodde höll på med hiphop men som tydligen gått över till reggae. Jag som tycker att jag har hyfsad koll på artister som sjunger på svenska har fått massor med tips på musik att lyssna på. Härligt!

No comments: