Tuesday, February 24, 2009

Skulden

Utläst 090223: Skulden av Jodi Picoult

Jag är väldigt imponerad av Picoults sätt att lägga upp en historia på så sätt att det händer något oväntat på slutet. Här får man inte veta förrän på de sista sidorna hur allt hänger ihop. Hennes bästa bok är fortfarande den första jag läste; Allt för min syster, men alla hennes romaner är bättre än det mesta. Intressant med Skulden är att den handlar om amishfolket som jag hörde talas om för första gången när vi såg Vittne till mord i skolan. Den kom 1985 när jag var elva år men jag minns den fortfarande som bra och otäck. Jag vet inte om Picoult har sett filmen men hon har som vanligt gjort mycket noggrann research.

Ellie är försvarsadvokat och får ett mycket svårt uppdrag som hon motvilligt tar på sig. Ett nyfött barn har hittats dött i en lada hos amishfamiljen Fisher. Dottern på gården, Katie, blir anklagad för mordet men nekar till allt. Ellie är släkt med familjen på långt håll och bestämmer sig för att bo på gården en tid för att lära känna Katie ordentligt. Amishfolket ljuger inte och begår sällan brott. Vad är det som har hänt egentligen? Spännande, sorgligt, intressant och trovärdigt.

No comments: