Monday, February 16, 2009

Jag är inte rädd

Utläst 090216: Jag är inte rädd av Niccoló Ammaniti

Jag har länge tänkt läsa den här boken för den är en av våra populäraste klassuppsättningar på gymnasiet. Den är otäck och spännande och jag kan tänka mig att filmen är likadan.

Michele är nio år och bor i den lilla italienska staden Acqua Traverse. När han är med sina kompisar vid ett övergivet hus hittar han en pojke som sitter nere i ett djupt hål. Först tänker han tala om det för sin pappa men det blir inte av. Michele är nyfiken på pojken som visar sig vara lika gammal som han. En dag får hans pappa besök av en otrevlig man som ska sova i samma rum som Michele. Michele råkar höra hur de kidnappat pojken i hålet. Han vill hjälpa honom därifrån men vet inte hur det ska gå till.

2 comments:

Liz1e said...

hade inte lust att läsa boken men jag såg filmen när den kom 2003, den är fantastisk!
nu har jag boken som kurslitteratur, så jag kommer inte undan i alla fall:)

Ylva said...

Jag måste försöka få se den filmen! Hoppas du gillar boken.