Monday, January 22, 2018

Moscow Baby

Utläst 180122: Moscow Baby av Håkan Lindgren


Det här är en fortsättning som kallas fristående på Att raka en zebra, men jag tycker verkligen att man måste läsa dem i ordning. Denna är mera en relationsroman än den första som kallades relationsthriller. Jag brukar inte läsa deckare men tyckte ändå bättre om den första boken, för att den handlar mera om relationer mellan vuxna. Den nya handlar mera om barn, som jag är opassande ointresserad av. Jag tyckte att temat lät intressant med ett par män i Frankrike som vill skaffa barn tillsammans. Boken behövs absolut för det finns inte mycket i den genren, men för mig blev det för mycket om småbarn. Tyvärr blir jag irriterad på Victor, den ena huvudpersonen, som svär och säger "typ" i var och varannan mening och inte är speciellt trevlig. Jacob, den andra huvudpersonen, är däremot väldigt sympatisk. Lindgren har skrivit en fiktiv roman men har egna erfarenheter av att bo i Frankrike, vara gift med en man och ha en dotter född i Moskva.


Jacob och Victor, som bor i Paris, vill skaffa barn tillsammans. I Frankrike är det förbjudet för två män att använda en surrogatmamma så de funderar på att åka till Ryssland. Där är det också förbjudet för homosexuella par,  men de kan låtsas att den ene av dem är pappa och att han har haft ett förhållande med mamman. Ett problem är också att Victor inte talat om för sina föräldrar att han lever ihop med en man. Jacob har kommit ut för länge sedan och för honom är det inga problem med släkten hemma i Sverige, däremot har han en efterhängsen gammal flirt som vägrar acceptera att han valt Victor.


Moscow Baby
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9176970469


Tack till förlaget Hoi för recensionsexemplaret!



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

intressant för rätt målgrupp

Ylva said...

Hannele. Ja, så tänker jag också!