Monday, November 23, 2015

Färjan

Utläst 151122: Färjan av Mats Strandberg

Det här är en bok om vampyrer och jag läser helst mera realistiska böcker, men eftersom jag tyckte om Engelsforstrilogin och andra böcker av Strandberg var jag nyfiken på denna. Till en början störde det mig att han snabbt kastade in en adopterad pojke, en mamma i rullstol och en bög för att det kändes lite väl politiskt korrekt, men sedan började jag intressera mig för de här personerna och känner att det måste vara kul att för en gångs skull få läsa om någon som är som man själv. Det debatteras ofta, särskilt om barnböcker, att det saknas förebilder för till exempel invandrarbarn. Personbeskrivningar är en av Strandbergs starkaste sidor och jag tycker om att läsa om relationerna mellan människorna på båten. Det dröjer nästan hundra sidor innan det blir läskigt, men jag blir inte uttråkad eller rädd (som jag kan bli när jag läser otäcka deckare och därför låter bli eftersom jag inte gillar att bli uppskärrad så att jag inte kan sova) utan tycker att det är spännande på ett bra sätt. Jag tycker om hans sätt att skriva om svenska fenomen blandat med mytologi på samma sätt som John Ajvide Lindqvist gör. Det blir intressant att se hur jag reagerar på att åka Finlandsfärja i mars när jag ska på litteraturkryssning. Särskilt om jag ska på föreläsning i Starlight, som finns med i boken!

Baltic Charisma är en av Finlandsfärjorna som går till Åbo. Det är 1200 passagerare ombord och de tror att det ska bli som vanligt på färjan; några vill supa sig fulla, några vill ha sex med en främling, en del vill bara komma bort från vardagen och en del vill roa sig på dansgolvet och med karaoke. Efter ett tag ute på Östersjön märks det att något inte är som det ska. Panik utbryter och vanliga människor gör saker de aldrig kunnat tänka sig, en del blir till och med tvungna att döda för att rädda sig själva och andra.

Färjan
http://www.adlibris.com/se/sok?q=f%C3%A4rjan+mats

No comments: