Friday, August 10, 2012

Ängelns lek

Utläst 120810: Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón

Jag tyckte mycket om Vindens skugga av samme författare men det har inte blivit av att jag läst denna förrän nu eftersom den är nästan 600 sidor lång. Den här är också bra men inte lika fantastisk som den förra och jag blir besviken på slutet som är för mystiskt och våldsamt. Det är fascinerande att vi får komma tillbaka till De bortglömda böckernas gravkammare från den första boken men jag hoppas att han inte kommer att använda den i flera böcker för då blir det tjatigt. Språket är vackert och personerna väl beskrivna men för många.

Berättelsen börjar i Barcelona på 1920-talet, en stad full av våld och gåtor. David Martín är en ung författare som köpt ett gammalt tornhus som ingen annan vill bo i eftersom det vilar en förbannelse över det. Han börjar bli känd men fastnar i ett avtal med ett par förläggare som innebär att de har rätten över allt han skriver. En annan förläggare dyker upp och erbjuder honom något han inte kan motstå, förutom pengar ska han bli frisk från en förgörande sjukdom.

Uppdatering: Det ska komma en fortsättning på boken i oktober och jag är som sagt lite mätt på allt hemskt som är kopplat till bokhandeln Sempere och söner så jag vet inte om jag kommer att läsa den.

No comments: