Monday, March 12, 2012

Från Långshyttan till Gävle

Utläst 120311: Från Långshyttan till Gävle av Anders Vestlund

Jag fick den här boken av mamma och pappa och när man som jag kommer från Hedemora tycker man att den har en väldigt rolig titel. Långshyttan är en bruksort med ca 1700invånare och de eleverna brukar gå gymnasiet i Hedemora. Den här killen har tagit det stora steget ut i världen, till... Gävle. Mellan Långshyttan och Gävle är det åtta mil och Gävle har ca 70 000 invånare så det är ju större men kanske inte en storstad direkt. Boken är ganska dåligt skriven med många grammatikfel och det tycker jag hans handledare kunde ha rättat till, men som projektarbete är det ambitiöst att skriva en bok på sextio sidor.

Jag är imponerad över att en sextonårig kille väljer att bo i egen lägenhet men blir också irriterad över att han är så kräsen. Han tittar på fem olika lägenheter innan han bestämmer sig och föräldrarna betalar hyran för annars hade det inte gått. Boken har undertiteln En bok om studier på annan ort och om upplevelsen med att flytta som 16-åring. Den är skriven som projektarbete när Anders gick sista året på IT-medialinjen i Gävle. Han har skrivit om hur det var för honom att flytta och ger råd till andra som funderar i samma banor.

2 comments:

mimmimarie said...

Ursäkta om jag tjatar men vill du hänga med på bokbloggarträff så har vi flyttat datumet till 22 april.

Ylva said...

Mimmi. Åh, snälla du, du har ju inte alls tjatat. Jag vill jättegärna vara med och datumet passar mig bra. Kul!