Friday, November 26, 2010

Juliet, naked

Utläst 101125: Juliet, naked av Nick Hornby

Jag har väntat på att den här skulle bli översatt (vilket den alltså är trots den engelska titeln) för jag har haft stora förhoppningar, trots att jag inte tyckt så mycket om Hornby de senaste åren. Hurra, så bra! säger jag. Han är tillbaka i samma härliga roliga stil som i High fidelity och Om en pojke och jag älskar verkligen hans språk när det flyter som i den här boken. Jag gillar när han skriver om musiknörderi och jag tycker om att han skriver om en engelsk kuststad där inget händer för jag kan jämföra bokens fiktiva Gooleness med Southend, som jag visserligen älskar men ändå kan hitta likheter med.

Duncan Thomsom har ett ohälsosamt intresse för musikern Tucker Crowe, som dragit sig tillbaka och inte gjort något nytt på tjugo år. Han har överfört intresset till flickvännen Annie. De har varit tillsammans i femton år utan att egentligen veta hur det gått till. Annie är missnöjd med sitt stillastående liv och går till terapeut en gång i veckan utan att berätta för Duncan. När Crowe plötsligt släpper en ny version av sitt största album skriver Duncan en översvallande recension på en hemsida fansen byggt upp. Annie skriver ett motinlägg - och får mail från Tucker Crowe själv!

No comments: