Wednesday, November 24, 2010

Garp och hans värld

Utläst 101123: Garp och hans värld av John Irving

Jag har inte läst något av Irving förut men sett filmen Ciderhusreglerna som jag tycke var bra och velat se Garp och hans värld, men det har inte blivit av. Jag är rädd att jag skulle tycka att filmen är bättre än boken för som det tyvärr ofta blir för mig med tjocka böcker så tyckte jag den var för lång. Jag har läst den i pocket, 474 sidor med pyttebokstäver, och tyckte den var bäst i början under Garps uppväxt. De utdrag som är Garps egna texter tycker jag är ganska ointressanta. Irving har ett annorlunda och bra språk och historien om Garp är kul i sin absurditet, men som sagt alldeles för lång.

Jenny Fields var sjuksköterska under andra världskriget. Hon hatade män men ville ha barn så hon ordnade det på sitt eget vis genom att utnyttja en av sina döende patienter. Sonen Garp växte upp på en privatskola för pojkar där Jenny jobbade som sjuksköterska. Där träffade han Helen, dotter till skolans brottningstränare. Garp bestämde sig för att bli författare, men hamnade alltid i skuggan av sin mors självbiografi.

1 comment:

Boktokig Eva Boström said...

Vad kul att den var så bra då du väntat länge!!