Monday, June 07, 2010

Syskonkärlek

Utläst 100605: Syskonkärlek av Katarina von Bredow

Det här är Bredows första bok. Den kom ut 1991 och väckte stor uppmärksamhet vilket jag kan förstå med det förbjudna ämnet. Katarina skriver bra ungdomsböcker, men ibland blir det för mycket för mig med alla otillåtna kärlekar. I den här boken har jag dessutom svårt att sympatisera med huvudpersonen för hon är så elak och uppkäftig. Det blir bara löjligt när hon ska vara rolig. Ett exempel: När en kille säger "Är du redan här?" svarar hon "Nej, jag står fortfarande i hallen och väljer kläder." och sådana situationer uppstår hela tiden.

Amanda har alltid tyckt mycket om sin bror Ludvig och de har gaddat ihop sig mot storasyster Ylva och resten av världen. Det började egentligen mycket tidigare men när Amanda är sjutton år och Ludvig arton använder hon honom som nakenmodell och upptäcker själv att hon känner en onaturlig kärlek. Kan man vara kär i sin bror?

4 comments:

Boktokig Eva Boström said...

Låter som du inte var riktigt förtjust i denna bok?

Ylva said...

Jag brukar gilla Bredow, och jag vill gärna göra det, men den här gången gick det inte så bra. En dryg huvudperson och en otrevlig Ylva...

Boktokig Eva Boström said...

Bokchatt den 13 juni kl 19, passar det?

Boktokig Eva Boström said...

Men ska vi ta en senare tid på söndagen då? Kanske mer chans att du kan då? Eller ska vi ändra och ta en annan dag?