Friday, October 18, 2024

Mitt liv som STAR

 Utläst 241017: Mitt liv som STAR av Annelis Johansson

Jag känner författaren och därför läser jag hennes barnböcker. Det här är fortsättningen på Mitt liv som King och den fortsätter i samma stil med att huvudpersonen hamnar i mer eller mindre märkliga situationer. Annelis jobbar på ett skolbibliotek och blir inspirerad av barnen där. Språket känns ungdomligt men jag tycker inte om att det förekommer svärord. Annars är det här en rolig och lättläst bok för mellanstadiebarn. Det står inte uttryckt var det är någonstans men jag känner igen saker från vår stad Ljungby. Boken har fina illustrationer av Levente Peterffy.

Detta har hänt i mitt liv. Klassen skulle baka semlor men det slutade i kalabalik men jag och min bänkkamrat blev hjältar. Ett besök på IKEA blev ovanligt spännande. Vår granne Birger dog och vi gick på begravning. Jag fick följa med mamma på en tantfest och pappa till gymmet. Min syrra och jag kom på att vi är i mittemellanlandet, inte stora, inte små. Plötsligt behövde min kompis sitta i rullstol.



Mitt liv som STAR - Annelis Johansson - Bok (9789172267572) | Bokus

No comments: