Tuesday, August 22, 2023

Resten av allt är vårt

 Utläst 230821: Resten av allt är vårt av Emma Hamberg

Jag tycker om Hamberg som krönikör och ungdomsboksförfattare, men vuxenromanerna är det lite olika med. Först tyckte jag att Je m´apelle Agneta var lite väl otrolig om en bög som köpt ett gammalt kloster i Frankrike men sedan fick jag veta att det är sant! Hennes sambos släkting är förebild till romanfiguren. I Resten av allt är vårt har Emma skrivit om sitt eget liv som också är lite för otroligt för att jag skulle ha accepterat det om det varit ren fiktion. Lustigt hur människoöden kan bli! Jag fängslas av den här boken och uppskattar Emmas humor, för annars hade det blivit för tungt att läsa.

Emmas man Agi blir svårt sjuk och personlighetsförändrad och till slut orkar hon inte mer så de skiljer sig. Hon har dåligt samvete och käner att hon inte kan träffa någon ny man och att hon ska leva ensam med sina tre barn Men så träffar Agi en ny kvinna som dessutom är sjuksköterska och Emma blir kvitt sitt dåliga samvete. Hon testar att tinderdejta men så får hon kontakt med Patrick, en man som hon varit kär i i sin ungdom. En enda dag i Paris satte djupa spår hos ungdomarna och det känns pirrigt att träffa honom som vuxen. Patrick är nyskild och sårig så hon tänker att hon måste vänta med att närma sig honom men det är svårt att låta bli... 




Resten av allt är vårt - Emma Hamberg - Pocket | Bokus


2 comments:

Hanneles bokparadis said...

Emma Hamberg skriver bra, denna verkar annorlunda... tur att slipa dejta 🙂

Ylva said...

Hannele. Ja, hon är duktig på att beskriva relationer. Visst är det skönt att inte behöva dejta.