Wednesday, February 01, 2023

Lyser och lågar

 230131: Lyser och lågar av Ulla-Lena Lundberg

Det här är så otroligt bra! Tack, mamma, för tipset. Jag vet ju att jag brukar gilla böcker av nordiska kvinnliga författare och jag ska leta efter flera böcker i den nischen. Historiska romaner över huvud taget är ofta fascinerande. Här får vi följa tre par ur tre generationer i samma familj från mitten av 1800-talet i Finland. Jag har inte läst något av Lundberg innan men ser nu att hon skrivit flera böcker som verkar intressanta, till exempel Sjöfartstrilogin. Hon är född på Åland 1947 och bor i Finland. 

När staden Vasa brann 1852 var det många som valde att fly därifrån. Bitt, Kajs och Fi var tre unga kvinnor som vandrade från Vasa mot Helsingfors för att skapa sig nya liv. I Finska viken träffade Bitt soldaten Valentin och blev förälskad. 

Senare blev de nya folkhögskolorna viktiga för familjen. Robert och Olga var med och startade nya skolor i Finland och Sverige. Deras dotter Karin växte upp på Finns folkhögskola och ville inte flytta därifrån. 




Lyser och lågar - Ulla-Lena Lundberg - Bok (9789523334700) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

läst Is av henne, hon kommer från Åland

Ylva said...

Den vill jag också läsa.