Thursday, November 03, 2022

Binas historia

 Utläst 221102: Binas historia av Maja Lunde

Jag tyckte mycket om Lundes andra bok Blå och har hört många som säger att debuten Binas historia är ännu bättre. Det tycker inte jag. I Blå är det två historier och i Binas historia är det tre. Det blir för mycket för mig att hålla isär och det är inte ofta jag gillar när olika handlingar varvas, oftast är det någon historia som inte berör lika mycket och då vill jag bara tillbaka till den som jag tycker är viktigast. I denna fastnar jag inte för framtidsscenariot år 2098 och de andra två berättelserna är för lika. Det är välskrivet och spännande och tyvärr mycket som är sant, men inte min typ av roman. Lunde är född 1975 och bor i Oslo. Hon har tidigare skrivit för TV och för barn och ungdomar. 

William bodde i England 1852 och hade först tänkt bli biolog. Planerna grusades då familjen tog för mycket tid men i stället satsade han på att bygga en ny sorts bikupa och ville att sonen skulle ta över biodlingen efter honom, sonen som tyvärr inte var intresserad.  

Biodlaren George i USA 2007 hade problem med sin biodling när bina plötsligt började dö i en mystisk bikollaps. Även hans son var ointresserad av att ta över gården och ville hellre studera vidare. 

I Kina år 2098 levde Tao och hennes man Kuan i en värld där bina har dött ut. De arbetade med att pollinera träd för att få frukt. En dag försvann deras treårige son Wei-Wen och Tao kände sig tvungen att ta reda på vad som hänt honom. 



Binas historia - Maja Lunde - Pocket | Bokus


3 comments:

Hanneles bokparadis said...

har haft egna bin, funderat läsa denna

Ylva said...

Hannele. Då är det nog intressant. Har du läst Biodlaren från Aleppo? Den är fantastisk!

Hanneles bokparadis said...

Ylva, såg nån fin dokumentär i svt