Thursday, October 20, 2022

Sagolika Småland och Öland

 Utläst 221020: Sagolika Småland och Öland av Anna W Thorbjörnsson och Marko T Wramen

Det här är en trevlig guidebok om Småland och Öland med naturen, aktiviteterna och sevärdheterna. Dock blev jag besviken när mitt Ljungby inte ens finns med! Jag som köpte boken till skolbiblioteket för att jag tycker att vi ska ha de böcker som handlar om närområdet. Jag tycker att de missat Sagomuséet, Ljungbergmuséet, sjön Bolmen, Café Baket och Tågcentralen. Annars är det som sagt en fin bok av ett resvant journalistpar. Sådana här böcker blir tyvärr snabbt inaktuella, men med det i beräkningen kan man ha med den på resan och sedan googla för säkerhets skull. Boken är lättläst men saknar ett riktigt register, innehållsförteckningen visar bara på olika kapitel. Här finns däremot tydliga adresser och hemsidor. 


Boken har över 250 tips och fina bilder. Dock saknar jag bildtexter ibland och foton till saker som endast beskrivs i text. Det finns mycket att se och göra i Småland som (trots namnet) är ett stort landskap. Det är trevligt med tips på kaféer, restauranger och gårdsbutiker. Här finns stränder, skogar, muséer och annat och något för alla. Man blir sugen på att åka runt och upptäcka olika fina ställen. 



Sagolika Småland och Öland : naturen, aktiviteterna, sevärdheterna - Anna W Thorbjörnsson, Marko T Wramén - Häftad (9789177958222) | Bokus

No comments: