Tuesday, October 04, 2022

Litet land

 Utläst 221003: Litet land av Gaël Faye

Egentligen är jag för insnöad på nordisk och anglosaxisk litteratur och borde läsa annat, men ofta blir det för stora kulturkrockar för mig. Då är det skönt med små romaner som är enkla att förstå som denna. Jag vet inte mycket om Rwanda och Burundi förutom att jag sett filmen Hotel Rwanda. Det här är en bra bok om pojken Gabriels uppväxt i Burundi. Författaren är likt Gabriel från Burundi med en mamma från Rwanda och en pappa från Frankrike. 

Gabriel bor i Burundi med sin franske pappa, sin rwandiska mamma och sin lillasyster. Han lever ett bekymmerslöst liv med sina kompisar. Men så får landet sin första demokratiskt valda president 1993 som dödas i en blodig statskupp. Gabriel får veta att han inte räknas som svart utan som vit. Våldet mellan hutuer och tutsier eskalerar och även kompisgänget som han flyr till dras med och blir soldater. 


Litet land - Ebok - Gaël Faye (9789113087627) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

låter intressant och läsvärd

Hanneles bokparadis said...

och jag som helst läser brittiskt 🇬🇧