Monday, September 12, 2022

När jag tänker på henne

 Utläst 220910: När jag tänker på henne av Malin Wollin

Jag älskar Wollins språk och sätt att skriva! Det är alltid kul att läsa hennes blogg på Malin Wollin | Femina.se och jag har följt henne länge. Det här är egentligen en sorglig roman, men ändå kul att läsa för hon uttrycker sig så drastiskt och med otroligt bra beskrivningar, till exempel så här: 

I samma sekund som mamma dog försvann personen pappa, pappas persona. Det blev så smärtsamt tydligt att hon var stärkningen i kragen på hans person. Axlar, ansikte, haka, närvaro, allt sjönk. Han bara pös ihop. Som ett äppelskrutt. Sedan kom Eva, och plötsligt var han en ananas. Helt rolig. 
(Sid.23)

Romanens huvudperson Sara är lillasyster till Linda. Hon ser upp till henne och försvarar henne oavsett vad som händer. Även när hon vet att det är fel. Linda får alltid som hon vill men mår ändå inte bra. När både mamman och Linda dör tar Sara hand om Lindas dotter Sam. Hon vill inte låta hennes pappa träffa henne eftersom han inte brytt sig tidigare. 


När jag tänker på henne - Malin Wollin - Pocket | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tack för tips

Ylva said...

Hannele. Hon är journalist och duktig på att skriva.