Wednesday, November 17, 2021

Sifferdjur

 Utläst 211117: Sifferdjur av Micael Dahlen och Helge Thorbjörnsen

Jag tycker inte om siffror utan är besatt av bokstäver (kan inte låta bli att läsa skyltar), men jag gillar Dahlen. Till exempel hade han och Johan Ulveson en rolig liten filmserie om Småland i somras: Micael och Johan söker meningen med livet - Guide.visitsmaland.se Helge kände jag inte till men han är också professor, på Norges Handelshöyskole, och de delar intresset för siffror och vad de gör med oss. Det här är en intressant bok om hur mycket siffror betyder för oss, fast vi inte vet om det, och även när vi vet att vi blir manipulerade. Hur siffrorna styr våra liv är undertiteln och det är ganska skrämmande! 


Boken har 10 kapitel och 204 sidor, 221 med källorna men då får man tänka på att den börjar på sidan 11 med ett förord. Det börjar med siffrornas historia, sedan får vi veta saker om siffror och kroppen, självbilden, prestationer, upplevelser, relationer, valuta, sanning och samhälle. Vi har ingen aning om hur mycket siffrorna styr oss; kvinnor är mer förtjusta i jämna siffror och män i udda, vi lockas mer till ett hotell som fått betyg 5 av många än om det står att det är ett fantastiskt hotell, till exempel. Författarna vill inte att man ska betygsätta boken med en siffra, så jag säger i stället att den är intressant och lärorik (nu låter lärorik kanske torrt, men jag menar det positivt!). 



Sök - Adlibris Bokhandel för bibliotek & offentlig verksamhet



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tack för tips, gillar också Micael Dahlen

Ylva said...

Hannele. Han förklarar svåra saker så att man förstår.