Monday, November 01, 2021

De kom från öar

 Utläst 211030: De kom från öar av Malin Haawind

Den här boken läser jag till en bokcirkel, annars hade jag nog inte lagt märke till den. Jag tycker om romaner om svensk historia, men denna är lite långsam. Ursäkta om jag förstör handlingen nu, men jag väntade och väntade och inte förrän efter 140 sidor kommer den första kyssen! Det är lite annorlunda att personerna kommer från olika öar men känner samhörighet genom havet. Det ska bli en trilogi, men jag får se om jag är tillräckligt nyfiken för att läsa hela. 

Det är 1945 och Dagmar är arton år. Hon trivs för det mesta med jobbet som spritkassörska på hotellet Slitebaden på Gotland. Hon har tre systrar, en mamma som blir mer och mer förvirrad och en pappa som hostar blod och kanske är allvarligt sjuk men inte vill gå till doktorn. En dag kommer det ett fartyg som behöver repareras till Slite och med på fartyget finns sjömannen Holger från Tjörn. Hon förstår inte varför han lägger märke till henne när det finns andra sötare tjejer på hotellet och vet inte om hon ska våga hoppas, men dras till honom och vill träffa honom igen. 


Sök - Adlibris Bokhandel för bibliotek & offentlig verksamhet

No comments: