Friday, August 21, 2020

Söker du här? av Stina Sundling

 Utläst 200812: Söker du här? av Stina Sundling

På omslaget står det Roman om en kvinnas jakt på kärlek och det är precis vad det är. Boken handlar om Stilla som är 54 och nyskild och ska ut i dejtingdjungeln. Hon är tio år äldre än jag och jag skulle vara minst lika vilsen om jag skulle ut och dejta nu eftersom jag var 22 när jag träffade min man 1996 och det var före nätdejtandet. Jag fattar inte ens titeln riktigt; vadå "Söker du här?". Det verkar betyda "Vad söker du?". I början irriterar det mig lite att det är ett dutilltal i boken, men det dyker inte upp så ofta och i övrigt är det ett rappt och roligt språk. Jag skulle tro att mycket är självupplevt och jag förundras över hur svårt det ska vara att träffa kärleken när man är en kvinna som är över 50 som är snygg och i god form. Det är lättare att hitta unga älskare och det gör Stilla, men hon blir trött på att det bara är män som är för unga som hör av sig. Det här är en frisk och kul debut och det är modigt att skriva så öppet om sex även i en roman. 


Stilla tycker att hon är en fullständigt normal person och när hon skilt sig från barnens pappa vill hon träffa en ny man. Hon har aldrig nätdejtat förut men laddar ned flera appar och kastar sig ut. Nya män är lätta att träffa, men av någon anledning är det svårt att hitta någon att bli attraherad av, som samtidigt är trevlig OCH är intresserad tillbaka. Stilla betar av en rad unga män, försöker träffa några i sin egen ålder men ofta är de för gubbiga och vill mest ha henne som något slags energikick och tänker att hon kan bli deras personliga tränare. Ibland försätter hon sig i rent av farliga situationer, men det är lätt att förstå att hon lockas till sex som kan spåra ur när männen byter personlighet helt plötsligt. Hon undrar om hon är för kräsen, men inser att hon hellre är ensam än med någon som hon inte älskar och tycker inte att det är för mycket begärt.

Söker du här? : roman om en kvinnas jakt på kärlek

https://www.adlibris.com/se/bok/soker-du-har-roman-om-en-kvinnas-jakt-pa-karlek-9789176972359

Tack Hoi förlag, för recensionsexemplaret!


No comments: