Thursday, August 20, 2020

Florence Stephens förlorade värld

 Utläst 200819: Florence Stephens förlorade värld av Lena Eberwall och Per E. Samuelson


Den här romanen kom ut 2016 och det har inte blivit av att jag läst den förrän nu, fast jag tänkt att jag ska. Nu ska vi ha den i en bokcirkel så nu blev det äntligen av. Det är verkligen intressant för oss som bor i närheten av Huseby bruk. Jag har varit där flera gånger, bland annat har de Nordens största julmarknad och det är verkligen ett imponerande slott, men en sorglig historia. Författarna är advokater och har på ett skickligt sätt försökt bena ut vad som egentligen hände och ibland blir det för komplicerat för mig, men det är ändå fascinerande att läsa om. 

Så här såg slottet ut på julmarknaden i november 2019. 


I början av 1900-talet var Huseby Smålands största gård, med masugn, smedja, mejeri och mycket mark runt. Här växte Florence Stephens upp i sin egen värld. Familjen Stephens var rik och så hade det kunnat fortsätta om Florence inte låtit sig luras av prins Carl. Hennes svaghet för kungligheter fick henne att blint lita på honom, fast han utnyttjade henne och tillsammans med sin vän lurade han av henne enorma summor. Det här var en av de stora rättsskandalerna på femtiotalet och det är otroligt att det kunde gå så långt. 

Florence Stephens förlorade värld

https://www.adlibris.com/se/bok/florence-stephens-forlorade-varld-9789164205568




No comments: