Monday, May 18, 2020

Normala människor

Utläst 200517: Normala människor av Sally Rooney

Det här är en mycket omtalad bok. Jag tycker att den är bra, men kanske inte så fantastisk som alla säger. Det är korta meningar och jag kan sakna ett mer detaljerat språk, trots att jag gillar rättframheten. Det är kul att läsa om Irland och inte bara översköljas av amerikansk kultur, som man så ofta gör annars.

Jag brukar inte titta på serier för jag vill inte fastna i något på kvällarna utan tänker att jag ska läsa böcker i stället, fast ärligt talat blir det mest datortid. Men nu har jag tittat på den här serien som är på tolv korta avsnitt och finns på svtplay. Jag brukar heller inte jämföra böcker och filmer för det är helt olika saker, men den här serien är otroligt bra! Rooney har varit med och skrivit manus och det följer boken väl. Vilka fantastiska skådespelare och så otroligt söta tillsammans! Det är underbart att höra den irländska dialekten och kul att en liten del av berättelsen utspelar sig i Sverige. Det är en så komplicerad kärlekshistoria och man vill bara att allt ska ordna sig för ungdomarna. Trots att det bara går tre år så hinner det hända otroligt mycket både runt omkring och inuti Marianne och Connell.

Marianne är en tjej som kommer från ett rikt hem, men är ensam. Hon är lite konstig och har inga vänner. Hon har inte något stöd hemma heller och hennes bror är fruktansvärd mot henne, utan någon anledning. Connell går på samma skola, är en populär fotbollskille, lång och snygg. Hans mamma arbetar som städerska hemma hos Marianne och han hämtar henne där ibland. Han ser något i den mystiska Marianne och de börjar ha sex, men han vill inte att någon på skolan ska få veta. Det är mycket fram och tillbaka, när skolan är slut flyttar de båda till Dublin och börjar på Trinity. Där förändras situationen; Marianne blir snygg och träffar vänner men Connell har svårt att passa in.

Normala människor
https://www.adlibris.com/se/bok/normala-manniskor-9789100179724?campaignId=4806a4e8-c0e3-4245-8a12-590b8b027977

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

du har väl sett Normala människor av Sally Rooney i svtPlay:
https://www.svtplay.se/normala-manniskor

Ylva said...

Hannele. Ja, nu läste du nog för fort, det skrev jag där. :-)