Monday, April 20, 2020

Kanaans land

Utläst 200418: Kanaans land av Sven Delblanc

Jag vet inte vad jag gör med all min tid som har uppstått nu i Coronakrisen, jag trodde att jag skulle läsa en massa men tappar all energi och orkar tydligen inte det. Konstigt att det tagit så lång tid med denna, för det är en fantastisk skildring av det tuffa nybyggarlivet i Kanada för ungefär hundra år sedan. Jag har mest hört om Amerika och läst Mobergs utvandrarserie tidigare och det är spännande att få läsa om hur det var i Kanada. Det här är tredje delen i Delblancs serie om hans egen släkthistoria och "en stor roman i den klassiska traditionen" som det står i baksidestexten.

Mellan världskrigen flyttade Samuels dotter Maria med sin familj från Sverige till Kanada för att börja ett nytt liv. Maken Fredrik som tidigare misshandlat henne svårt blir en lyckligare och bättre man, men för Maria blir livet ändå svårt att uthärda. Jorden är bördig men klimatet opålitligt och det växlar mellan goda och hårda år. Hon saknar Sverige och sina nära och känner sig ensam trots att grannarna är hjälpsamma och vill henne väl, åtminstone de flesta. Hon har svårt att anpassa sig och att lära sig språket, men barnen lär sig snabbt engelska och skaffar nya vänner. Maria drömmer om en riktig kamin och en byrå att förvara kläder i, men det verkar ouppnåeligt i en tid när alla besparingar måste läggas på jordbruket.

Kanaans land
https://www.adlibris.com/se/bok/kanaans-land-9789101001369

No comments: