Sunday, November 03, 2019

Mellan oss

Utläst 191029: Mellan oss av Sandra Beijer

Beijer är kanske mest känd för sin blogg https://sandrabeijer.elle.se/ som är en av Sveriges största. Hon är en duktig skribent och tar även fina kort. (Annars stör det mig ofta att de stora bloggarna är så dåligt skrivna, men här har vi alltså en blogg som är välformulerad, hurra!) Det här är hennes tredje roman och ungdomsbok. Huvudpersonen Minna är tolv år och ska börja sjuan. Författaren är tio år yngre än mig, men det är ändå mycket som jag känner igen, som till exempel kolan Refreshers. Det är intressant att följa Minna och hennes tankar och kampen för att bli accepterad.

Minna börjar i sjuan och vill inte längre kännas vid sin gamla kompis och tennismedspelare Karin som är för töntig! Som tur är sätter sig en tjej bredvid henne i klassrummet, hon heter Milou, och de börjar umgås. Milou är nyfiken på de snygga killarna Gabriel, Erik och Nikolai som sitter längst fram och som Minna vet allt om eftersom de gått i samma klass jämt. Det dyker upp en nyinflyttad tjej som heter Elin i klassen och Milou bestämmer att hon får vara med dem. Men coola Jessica, som också kommer från Minnas gamla klass börjar reta dem och andra hänger på.

Mellan oss
https://www.adlibris.com/se/bok/mellan-oss-9789127163119

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

lite speciellt med tjejers vänskap

Ylva said...

Hannele. Ja, jag längtar inte tillbaka till tonåren även fast jag hade goda vänner.