Tuesday, September 17, 2019

Hamilton Beach

Utläst 190915: Hamilton Beach av Linda Olsson


Jag tycker om Olssons språk som är enkelt och ofta med korta meningar, men i denna är det stundtals slarvfel och stavfel som kunde avhjälpts av noggrannare korrekturläsning. Kanske blir språket lite speciellt för att hon bott länge i Nya Zeeland och det blir som en särskild stämning i hennes böcker och det är fint. Men en sak tycker jag är synd med den här romanen och det är att det tar alldeles för lång tid innan jag förstår vem som berättar. Det är två olika röster och det hade underlättat om det stått namn över varje kapitel, för som det är nu blir det hemskt förvirrande när jag inte vet vem det handlar om.


Helga är en svensk kvinna som bor i Nya Zeeland, men nu har hon bestämt sig för att resa till Frankrike för att se tillbaka på sina minnen därifrån, reda ut saker och kunna gå vidare. Hon lämnar sitt kära Hamilton Beach och ger bort sitt hus. Ingen vet hur länge hon ska vara borta, eller om hon kommer tillbaka över huvud taget. Hon och hennes kärlek Peter har varit med om en stor katastrof och stranden har varit hennes rofyllda plats att återvända till. Nu får Wills huset, mannen med den lilla flickan, som också varit med om en stor kris och som hjälpt henne att renovera huset och få det mer hemtrevligt.


 Hamilton Beach
https://www.adlibris.com/se/bok/hamilton-beach-9789173379878



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

av nån anledning har jag inte läst Linda Olsson fast hon finns i min bokhylla.

Ylva said...

Jag tyckte mycket om hennes första.