Monday, March 25, 2019

Litteraturkryssning

Litteraturbåten

I torsdags åkte jag iväg på min årliga litteraturkryssning, som tidskriften Vi arrangerar, med mina föräldrar och denna gång hade jag även med mig en gammal kompis sedan högstadiet så det var extra roligt! Nu kommer det en upprabbling av alla författare som var med på Finlandsfärjan!
 
Jenny Jägerfeld berättade om sina nya böcker ungdomsromanen Comedy queen och vuxenromanen Blixtra, spraka, blända! Den senare har jag läst men gillade inte lika mycket som hennes ungdomsböcker. Hon kommer från lilla Skärblacka och det gör pappa också, och han pratade med henne efteråt och fick veta att hennes föräldrar bor på samma gata som mina farföräldrar gjorde.
 
Jonas Hassen Khemiri pratade om sin bok Pappaklausulen. Den ska jag nog läsa, även fast jag tröttnat lite på hans böcker för att de känns lite för smarta...
 
Katarina Wennstam presenterade sig själv som "Den där arga människan" och säger att hon måste fortsätta att skriva om mäns våld mot kvinnor för att hon vet för mycket för att låta bli. Hon är mycket produktiv och kom ut med Pojken under bron, Shirins första fall, Har du ingen humor? och En snabbguide till jämställdhet 2018.
 
Lars Lerin har skrivit en bok som heter Råskinn, som är en brevväxling mellan honom och Kerstin Högstrand som också är konstnär. Nu har Kerstin blivit sjuk, men han har en ny brevvän; Barbro Lindgren!
 
Thedor Kallifatides har skrivit Slaget om Troja. Han kom till Sverige från Grekland 1964 och gav ut sin första bok Minnet i exil på svenska 1969.
 
Andrea Lundgren har skrivit Nordisk fauna, en novellsamling där djur har stor betydelse och har vunnit Vi:s litteraturpris 2018.
 
Stina Wollter har skrivit essäsamlingen Kring denna kropp och har blivit känd för sitt instagramkonto som hon visade några små filmer från. Modig och stark kvinna som får ta emot en massa hat bara för att hon ser ut som hon gör.
 
Jonas Karlsson är mest känd som skådis men har skrivit flera böcker, nu den sprillans nya Regnmakaren som kom direkt från tryckeriet så att vi på båten hade chans att köpa den innan den kommit ut i handeln. Han förstår inte riktigt när folk är skeptiska mot att han ska kunna skriva när han är skådespelare; för honom är det olika sätt att berätta historier på.

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

så trevligt, precis läst Pappaklausulen.

Ylva said...

Hannele. Då ska jag titta in hos dig och se vad du tyckte.