Tuesday, March 26, 2019

Ariane

Utläst 190325: Ariane av Myriam Leroy


Leroy kommer från Belgien och är journalist. Detta är hennes debutroman. Jag tycker att det är intressant att läsa något från Belgien, för det gör jag sällan. Romanen utspelas i den lilla tråkiga staden Nivelles och jag kan tänka mig tristessen för ungdomarna där; jag minns när jag som liten åkte bil genom Belgien med familjen genom fula, tröstlösa samhällen där det enda nöjet verkade vara att stå och titta på bilar som körde förbi... Huvudpersonerna är ungefär tio år yngre än jag och jag känner igen mycket av populärkulturen från nittiotalet och det är kul att minnas kläder, musik och annat från den tiden. Man kan jämföra romanen med Ferrantes Min fantastiska väninna, då detta också är en komplicerad vänskap mellan två unga tjejer.


Jagpersonen ser tillbaka på sin ungdom och vänskapen med Ariane för tjugo år sedan. De började umgås när de var fjorton år och kom ifrån varandra, men de där åren satte djupa spår i hennes liv. Till en början var hon ful, med ett enda långt ögonbryn och en mustasch, en hopplös kort frisyr och konstiga kläder. Men så bestämde hon sig för att förändras, solade en hel sommar, klippte sig och fixade till sig så att killarna plötsligt upptäckte att hon fanns. Dock förstod hon aldrig vad Ariane såg i henne. Ariane med den perfekta kroppen, och en utstrålning som fascinerade alla. I två år var de bästa vänner, som gjorde allt tillsammans, men sedan gick det utför.


Ariane
https://www.adlibris.com/se/bok/ariane-9789188697370

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

intressant tema

Ylva said...

Hannele. Ja, jag tycker om att läsa om vänskap även när det är komplicerat.