Tuesday, August 07, 2018

Det är min tur nu

Utläst 180806: Det är min tur nu av Anne B. Ragde


Jag tycker mycket om denna serie som startade med Berlinerpopplarna. Detta är den femte delen och jag vet inte om det kommer ännu fler. Det enda som irriterar mig med denna roman är att det blir för detaljerat med arbetet som begravningsentreprenör med otäcka beskrivningar av hur det kan gå till vid en trafikolycka till exempel, och detta är inget som för släkthistorien framåt utan blir bara äckligt och onödigt! Annars tycker jag om miljöbeskrivningarna från gården Neshov och personernas vardagsbestyr.


Torunn har flyttat in på den gamla nedgångna släktgården Neshov utanför Trondheim som hon ärvt. Där finns hur mycket som helst att göra och hon märker till sin förvåning att hon är intresserad av heminredning, något hon aldrig sysslat med innan. Hon börjar även arbeta på sin farbror Margidos begravningsbyrå, något som även det förvånar alla. Hennes andra farbror, Erlend, som bor i Köpenhamn med sin sambo Krumme och deras tre barn har tagit tjänstledigt för att inreda deras nya villa. Torunns farfar Tormod sitter på ett ålderdomshem där han trivs så bra att han vägrar lämna sitt rum, men blir överlycklig när Torunn hälsar på med sin hund Anna. Det finns mörka familjehemligheter men farbröderna vet inte hur mycket Torunn egentligen har hört och ingen vill prata om det.


Det är min tur nu


https://www.adlibris.com/se/bok/det-ar-min-tur-nu-9789137151953?campaignId=f457581d-2235-4859-a7ae-f513a571d23e

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

jag har Ragdes böcker olästa i bokhyllan...

Ylva said...

Jag gillar den här serien!