Wednesday, January 11, 2017

Allt som blir kvar

Utläst 170110: Allt som blir kvar av Sandra Beijer


Jag blev lite besviken på denna, eftersom jag tyckte att debuten var så himla bra och den här inte känns särskilt speciell. Hon har ju kvar språket (även om det finns felskrivningar som jeanshällar och tvåsittssoffa) men det drabbar mig inte på samma sätt när jag inte kan känna för huvudpersonen. Hon är för överdriven och gör för konstiga saker. Jag blir bara irriterad när de gör livsfarliga saker som att kasta sig ut i Stockholms tätaste trafik och blir inte övertygad om att det är för att "rädda Matilda" som är jagperson. Jag hoppas att inte ungdomar blir inspirerade av de här dumma idéerna. Boken är lättläst och kan funka som tröst för olyckligt kära, inte dålig men som sagt inget särskilt heller.


Matilda har plötsligt blivit övergiven. Allt som var så bra mellan henne och Oliver är alldeles borta. Han är inte kär i henne längre. Hon går sönder inuti och bäste vännen Miron bestämmer sig för att ta hand om henne. Han berättar för henne om något han läst någonstans, att man ska bestämma ett visst antal dagar och att man sedan ska bli glad igen. De bestämmer trettio dagar och under den tiden ska de "maxa skiten ur olyckan".


Allt som blir kvar
http://www.adlibris.com/se/bok/allt-som-blir-kvar-9789127148277

No comments: