Wednesday, November 16, 2016

1947

Utläst 161115: 1947 av Elisabeth Åsbrink


Först vill jag meddela att jag inte brukar läsa historiska faktaböcker. Jag borde vara intresserad av historia men är inte det, och läser helst fiktion. Men Åsbrink har skrivit Och i Wienerwald står träden kvar som är helt fantastisk och jag tycker om hennes sätt att skriva på. Hon är journalist och kan beskriva svåra saker på ett lätt sätt och göra tråkiga saker intressanta. Dock blir det för komplicerat för mig med Palestinafrågan, men den har ju ingen lyckats lösa. Åsbrink har chans att vinna Augustpriset och det här är kanske den enda bok jag kommer att läsa i faktaklassen.


"När börjar vår tid? Vårt nu? 1947 är allt i rörelse. Allt kan fortfarande bli annorlunda." Så står det i bokens baksidestext och det är en bra sammanfattning av innehållet. Boken beskriver månad för månad olika större och mindre händelser i världen under år 1947. Åsbrinks egen pappa var tio år och satt i ett tyskt flyktingläger för barn vars föräldrar mördats av nazisterna. En kommitté fick endast fyra månader på sig att lösa Palestinakonflikten. Christian Dior presenterade sin första kollektion The New Look. Simone de Beauvoir blev förälskad i författaren Nelson Algren i Chicago. Fredsfördraget i Paris tecknades i februari och andra världskriget var äntligen slut på riktigt.


1947
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9127143708



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

verkar intressant, Åsbrink var i Göteborg i förrgår

Ylva said...

Hannele. Åh , jag har hört henne på litteraturkryssning. Hon är mycket intressant att lyssna på!